Skip to main content

auto w leasinguSamochód w leasingu

Samochód w leasingu pozwala cieszyć się nowym (lub mało używanym) autem bez angażowania dużych środków na start. Jednak gdy dojdzie do uszkodzenia czy kolizji, pojawiają się dodatkowe obowiązki i procedury. Czy trzeba każdą rysę natychmiast zgłaszać? Co, jeśli wgniecenie powstało kilka tygodni temu? Jak przebiega proces naprawy i dlaczego ubezpieczenie GAP może być Twoim najlepszym sprzymierzeńcem w przypadku poważnych szkód? Poznaj praktyczne wskazówki i uniknij niespodziewanych kosztów.

Kiedy i dlaczego trzeba zgłaszać szkodę?

W przypadku drobnych zarysowań, pękniętych zderzaków, stłuczonych reflektorów czy większych wgnieceń, w aucie należącym do firmy leasingowej obowiązują bardziej restrykcyjne zasady niż przy własnym samochodzie.

  • Umowa leasingu wymaga niezwłocznego informowania finansującego o uszkodzeniach, szczególnie jeśli naprawa ma być pokryta z polisy AC.
  • Niektóre firmy leasingowe i ubezpieczyciele dają określony czas na zgłoszenie (np. 7, 14, 30 dni), a przekroczenie tego terminu może skutkować obniżeniem lub odmową wypłaty odszkodowania.
  • Ujawnienie później powstałych zniszczeń, np. wskutek rdzy, może sugerować, że szkoda została zgłoszona za późno, co często kończy się przycięciem wypłaty.

Ważne: Nawet jeśli wgniecenie karoserii wygląda na drobiazg, warto skonsultować się z ubezpieczycielem lub leasingodawcą. W autach leasingowanych drobne uszkodzenia mogą wpływać np. na wartość końcową pojazdu lub na wynik badań technicznych.

Co grozi za zwlekanie ze zgłoszeniem?

Kierowcy czasami czekają ze zgłoszeniem szkody, licząc na obniżenie przyszłej składki (np. zgłoszenie drobnej rysy po odnowieniu polisy AC). Trzeba jednak pamiętać o ryzykach:

  1. Opóźnienie w zgłoszeniu może utrudnić rzeczoznawcy ocenę stanu faktycznego (np. pojawiająca się rdza, kolejne uszkodzenia).
  2. Ubezpieczyciel może zmniejszyć kwotę odszkodowania lub w skrajnym przypadku odmówić wypłaty, jeśli uzna, że zwłoka uniemożliwiła precyzyjne ustalenie rozmiaru szkody lub przyczyniła się do jej powiększenia.
  3. Serwis i badania techniczne – poważniejsze uszkodzenia mogą wyjść na jaw podczas przeglądu i stać się podstawą do nieważności badań, a Ty zostaniesz bez ważnego dokumentu potwierdzającego dopuszczenie auta do ruchu.

car doctorGdzie naprawić szkodę i jak wybrać warsztat?

Warsztat partnerski (autoryzowany)

  • Leasingodawcy i ubezpieczyciele często mają sieć warsztatów współpracujących. Wpisz w wyszukiwarkę hasło: „nazwa ubezpieczyciela + warsztaty współpracujące + likwidacja szkód”, aby znaleźć listę.
  • Możesz też zadzwonić do wybranego warsztatu i zapytać, czy współpracuje z danym ubezpieczycielem oraz dysponuje jego rzeczoznawcą.
  • Zgłaszając szkodę leasingodawcy (np. przez system RAF), wskaż preferowany warsztat z sieci – to przyspiesza proces, a naprawa odbywa się bezgotówkowo (ubezpieczyciel rozlicza się bezpośrednio z warsztatem, a VAT opłaca leasingodawca).

Własny warsztat? Potrzebne pełnomocnictwo

  • Jeśli zależy Ci na naprawie w warsztacie niezależnym, niewspółpracującym z leasingodawcą/ubezpieczycielem, potrzebujesz pełnomocnictwa leasingodawcy do odbioru odszkodowania.
  • Zwykle jest to dodatkowo płatna usługa – np. opłata 200 zł w PKO Leasing.
  • Takie rozwiązanie oznacza gotówkowe rozliczenie szkody, a także większe zaangażowanie z Twojej strony i ryzyko, że rzeczoznawca przydzielony przez ubezpieczyciela będzie bardziej skrupulatnie weryfikował zakres i okoliczności uszkodzeń.

Jak wygląda proces zgłaszania i naprawy szkody?

Krok 1: Zgłoszenie szkody

  • Z reguły pierwszym adresatem jest leasingodawca, który często ma własny system online do przyjmowania zgłoszeń.
  • Leasingodawca przekazuje informację ubezpieczycielowi. Wypełnienie formularza często wystarczy, aby uruchomić procedurę likwidacyjną.

Krok 2: Wybór warsztatu

  • Jeśli naprawa jest rozliczana bezgotówkowo, skorzystaj z sieci warsztatów współpracujących z leasingodawcą lub ubezpieczycielem.

Instalator LPGKrok 3: Oględziny rzeczoznawcy

  • Rzeczoznawca szacuje koszt napraw i ocenia, czy wszystkie uszkodzenia powstały przy jednym zdarzeniu.
  • Uwaga: Jeśli szkoda jest stara lub pojawiła się rdza, ekspert może wnioskować o redukcji kosztów naprawy lub w ogóle jej nie uznać w całości.

Krok 4: Naprawa w warsztacie

  • Gdy warsztat i rzeczoznawca ustalą zakres prac, umawiasz termin naprawy.
  • Pamiętaj, że auto czasem trzeba pozostawić w warsztacie na kilka dni lub tygodni, co oznacza potrzebę zorganizowania transportu zastępczego (czasem pokrywanego z AC).

Krok 5: Rozliczenie szkody

  • Ubezpieczyciel reguluje należności za naprawę (przy wariancie bezgotówkowym), a leasingodawca ewentualny podatek VAT.
  • Jeśli proces przeciąga się ponad 30 dni, towarzystwo ubezpieczeniowe wysyła tzw. pismo wyjaśniające opóźnienie i prosi o dodatkowe dokumenty (np. fakturę z warsztatu).

Ubezpieczenie GAPA co, gdy szkoda okazuje się poważna? Rola ubezpieczenia GAP

W niektórych przypadkach uszkodzenia auta mogą być na tyle rozległe, że ubezpieczyciel uzna je za szkodę całkowitą. Wówczas standardowa polisa AC wypłaci odszkodowanie jedynie do aktualnej wartości rynkowej pojazdu, co w przypadku samochodów leasingowanych bywa szczególnie dotkliwe. Pozostaje wtedy:

  • Różnica między kwotą, którą wciąż jesteś dłużny leasingodawcy, a wypłatą z AC (wartością rynkową pojazdu),
  • Dodatkowe koszty związane z rezygnacją z umowy lub wymianą auta na nowe.

Tutaj wchodzi do gry ubezpieczenie GAP (Guaranteed Asset Protection).

  • Pokrywa różnicę między odszkodowaniem z AC a kwotą pozostałą do spłaty leasingu (lub pierwotną ceną zakupu auta).
  • W niektórych wariantach (np. DEFEND Gap) obejmuje również udział własny z AC oraz koszty dodatkowe, np. wynajem auta zastępczego, noclegi, rachunki związane z utratą pojazdu.
  • Chroni Cię przed finansową pułapką, w której tracisz samochód, ale wciąż musisz spłacać raty leasingu.

Korzyści z posiadania DEFEND Gap w leasingu:

  1. Pełne zabezpieczenie finansowe w razie szkody całkowitej lub kradzieży.
  2. Spokój ducha – wiesz, że nie zostaniesz z długiem za pojazd, którego już nie używasz.
  3. Możliwość szybszej wymiany auta – wypłata z GAP pozwala na łatwiejsze zainwestowanie w nowy samochód.

Podsumowanie – dlaczego nie warto zwlekać?

  1. Czas działa na Twoją niekorzyść. Zgłaszanie szkód w aucie z leasingu powinno być niezwłoczne, aby uniknąć spadku wartości napraw, problemów z rdzą i ewentualnej odmowy pokrycia kosztów.
  2. Wybieraj sprawdzony warsztat. Najprościej skorzystać z sieci partnerskiej leasingodawcy lub ubezpieczyciela – unikniesz formalności i dodatkowych opłat za pełnomocnictwo.
  3. DEFEND Gap – Twoja finansowa poduszka bezpieczeństwa. W sytuacji szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu zyskujesz pewność, że nie zostaniesz z niespłaconym leasingiem i kłopotliwymi dopłatami.

Aby nie obudzić się z problemem „Polak mądry po szkodzie, pamiętaj o regularnym przeglądzie auta, terminowym zgłaszaniu wszelkich wgnieceń czy pęknięć i rozważ posiadanie ubezpieczenia GAP. W połączeniu z AC i umową leasingową daje ono pełne, kompleksowe zabezpieczenie Twojego samochodu, finansów i spokoju ducha.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
👉 Sprawdź naszą ofertę na www.gaponline.pl i skorzystaj z kalkulatora, by poznać koszt ochrony dopasowanej do Twoich potrzeb.

Menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branży ubezpieczeniowo-finansowej, w obszarach związanych z tworzeniem produktów ubezpieczeniowych. Od wielu lat reprezentuję firmę DEFEND Insurance w PL i regionie CEE.
Tomasz Oszczepalski

Zostaw odpowiedź