Elektromobilność

Czy samochód elektryczny się opłaca?

Elektromobilność, HIT czy KIT

Poniżej zebrałem dla was najważniejsze punkty za i przeciw. Ile kosztuje utrzymanie takiego samochodu, ile możecie uzyskać dofinansowania na taki pojazd i czy można zabezpieczyć wartość takiego auta ubezpieczeniem DEFEND Gap na kolejne 5 lat. A na koniec o nowym graczu który chce wygrać wojnę o klienta i nie jest to Tesla, Mercedes, BMW ale “polska” Biedronka. A czy już widzieliście jak płonie auto elektryczne?

Elektromobilność to jedno z częściej wyszukiwanych haseł, to definicja odnosząca się głównie do technologii pojazdów poruszających się za pomocą energii elektrycznej zamiast tradycyjnych paliw, takich jak benzyna czy olej napędowy. Najbardziej powszechną formą elektromobilności są samochody elektryczne (EVs). Oto kilka argumentów za i przeciw samochodom elektrycznym w porównaniu do samochodów z silnikiem spalinowym:

Za samochodami elektrycznymi (EVs): Przeciw samochodom elektrycznym:
  1. Emisje lokalne: EVs nie emitują spalin, dzięki czemu przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w miejskich obszarach.
  2. Emisje ogólne: W całym cyklu życia pojazdu, EVs często emitują mniej CO2 niż pojazdy spalinowe, zwłaszcza gdy energia pochodzi z odnawialnych źródeł.
  3. Koszty eksploatacji: Elektryczność jest zazwyczaj tańsza od benzyny, a EVs mają mniej ruchomych części, co może obniżać koszty konserwacji.
  1. Zasięg, infrastruktura i czas ładowania: W wielu miejscach infrastruktura ładowania jest nadal ograniczona, a niektóre osoby martwią się zasięgiem EVs. Ładowanie z gniazdka trwa nawet 24h.
  2. Produkcja baterii: Produkcja akumulatorów litowo-jonowych ma wpływ na środowisko i może być związana z problemami etycznymi (np. wydobycie kobaltu).
  3. Koszty początkowe: Chociaż spadają, EVs mają wyższe koszty zakupu w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych.

Na czym polega program „Mój elektryk”?

Program Mój Elektryk” to inicjatywa wprowadzona przez polski rząd, mająca na celu promowanie elektromobilności w Polsce. Program ten oferuje dotacje dla osób prywatnych oraz przedsiębiorców decydujących się na zakup samochodów elektrycznych lub hybryd plug-in.

Dopłata do auta elektrycznego jest możliwa, gdy beneficjent wywiąże się z następujących obowiązków w ciągu dwóch lat od odbioru lub nabycia samochodu:

  • nie sprzeda go lub nie zerwie umowy (w przypadku leasingu i wynajmu długoterminowego),
  • zarejestruje go w Polsce,
  • będzie opłacał ubezpieczenie OC i AC,
  • oznakuje go zgodnie z wytycznymi NFOŚiGW,
  • będzie przeprowadzał regularne przeglądy techniczne.

W ramach programu możesz kupić auto z kategorii M1, czyli samochód osobowy do max. 8 osób. Jego wartość nie może być większa niż 225 000 zł. Maksymalna dotacja do samochodu elektrycznego dla przedsiębiorców wybierających leasing może więc wynieść 18 750 zł lub 27 000 zł. O szczegółach dowiesz się bezpośrednio z ministerialnej strony – Dofinansowanie do samochodu elektrycznego.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu zależy w głównej mierze od kosztu energii elektrycznej. Podwyżki cen prądu sprawiają, że koszt ładowania samochodu elektrycznego z roku na rok staje się coraz wyższy. W 2023 roku średnia cena prądu w Polsce to ok. 1 zł złotych za 1 kWh. Nie bez znaczenia jest więc pojemność akumulatora w samochodzie elektrycznym. Im jest on większy, tym wyższa jest cena ładowania auta elektrycznego. Plusem jest większy zasięg na jednym ładowaniu. Na rynku standard stanowią akumulatory o pojemności pomiędzy 60 a 100 kWh. Większość samochodów elektrycznych oferuje zasięg z przedziału 200‒300 km. Najdłuższym zasięgiem dysponuje na obecną chwilę topowa wersja Tesli czyli Model S, kosztujący tylko (albo od) 519 990 zł. Dla przykładu:

  • Nissan Leaf- 62 kWh, więc łatwo obliczyć, że koszt naładowania w domu wyniesie 62zł.
  • W przypadku Tesli Model 3 Performance z baterią 82 kWh będzie to 82 zł.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji?

Najczęściej w takich miejscach dostępne są szybkie ładowarki elektryczne, które wykorzystują prąd stały. Jest to rozwiązanie z jednej strony dużo szybsze, ale także dużo droższe. Koszt ładowania często zależy od wykupionego abonamentu. Najczęściej pobór 1 kWh z szybkiej ładowarki kosztuje od 2 do 3,30 zł.

Alternatywą są stacje ładowania samochodów elektrycznych, prądem zmiennym W takim przypadku koszt 1 kWh wynosi od 1,30 do 2 zł. Wiąże się to z o wiele dłuższym pobytem na stacji.

Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

Czas potrzebny na naładowanie samochodu elektrycznego zależy od tego, z której metody ładowania korzystamy. Najkrócej naładujemy samochód elektryczny przy wykorzystaniu stacji szybkiego ładowania. Dysponują one mocą nawet 150 kW. W związku z tym pełne ładowanie auta elektrycznego na tego typu stacji nie powinno zająć dłużej niż dwie godziny.

Najwolniejszym sposobem ładowania samochodu elektrycznego jest domowe gniazdko 230 V. Moc, z którą ładowany jest samochód przy wykorzystaniu takiego gniazdka, to około 2,2-3 kW. Oznacza to, że ładując baterię w ten sposób, musimy liczyć się z postojem trwającym nawet całą dobę.

Osoby, które dużo podróżują i chciałyby skrócić czas oczekiwania, mogą zdecydować się na zamontowanie wallboxa, czyli domowej ładowarki naściennej. Tego rodzaju ładowarka do samochodów elektrycznych jest montowany na ścianie i wykorzystuje prąd zmienny. Jej moc może sięgać 22 kW. Wówczas czas ładowania samochodu elektrycznego trwa od 3 do 5 godzin.

Wallbox – przydomowa ładowarka

Wallbox” to popularna nazwa dla przydomowej stacji ładowania samochodów elektrycznych, która jest montowana na ścianie w garażu lub na zewnątrz domu. Służy do ładowania samochodów elektrycznych lub hybryd plug-in. Oto kilka rzeczy, które warto wiedzieć na ten temat:

  • Typy ładowarek: Istnieją różne rodzaje ładowarek dla samochodów elektrycznych, które różnią się mocą i szybkością ładowania. Do użytku domowego najczęściej wykorzystywane są ładowarki poziomu 2, które oferują moc od 3,7 kW do 22 kW (w zależności od modelu i instalacji elektrycznej).
  • Instalacja: Przydomowe stacje ładowania zazwyczaj wymagają profesjonalnej instalacji. Ważne jest, aby upewnić się, że instalacja elektryczna w domu jest odpowiednio przygotowana i ma wystarczającą moc do obsługi ładowarki.
  • Koszty: Koszty zakupu i instalacji stacji ładowania mogą się różnić w zależności od modelu ładowarki, wymaganego sprzętu oraz warunków instalacji.
  • Dostawcy energii i taryfy: Niektórzy dostawcy energii elektrycznej oferują specjalne taryfy dla użytkowników samochodów elektrycznych, co może obniżać koszty ładowania w domu.
  • Bezpieczeństwo: Warto upewnić się, że wybrana stacja ładowania posiada wszystkie niezbędne certyfikaty bezpieczeństwa. Dobrej jakości stacje ładowania mają wbudowane zabezpieczenia, takie jak wyłącznik różnicowoprądowy czy zabezpieczenie przed przegrzewaniem.
  • Dostępność: Choć stacje ładowania domowe są dedykowane do użytku prywatnego, niektórzy właściciele decydują się na udostępnienie swoich stacji innym użytkownikom samochodów elektrycznych za pomocą specjalnych aplikacji, co może generować dodatkowe dochody.

Przydomowe stacje ładowania stają się coraz bardziej popularne w miarę wzrostu liczby samochodów elektrycznych na drogach. Zapewniają one wygodę ładowania pojazdu w domu, zamiast szukać publicznych stacji ładowania.

Biedronka wchodzi do gry o Elektromobilność!

Biedronka zaangażuje się w stworzenie sieci ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych. “Każdy zakątek kraju będzie miał dostęp do szybkich ładowarek” — zapewnia popularny dyskont. To pierwszy taki projekt w Polsce. Jeszcze w tym roku przy sklepach powstanie 150 punktów ładowania, a w przyszłym 600. Mają być na tyle szybkie, by czas ładowania wynosił ok. 30 min. Realizacja planów Biedronki zmieni mapę polskich punktów ładowania. Liczba punktów szybkiego ładowania samochodów w Polsce, o mocy przekraczającej 100 kW powiększy się trzykrotnie. Pierwsze dwie stacje zostały uruchomione przy ul. Sytej i Pałacowej w Warszawie.

Najtańsze nowe auta elektryczne w 2023 roku.

Samochody, które kwalifikują się do programu mój elektryk:

  • Smart EQ for two – od 100 896 zł
  • Dacia Spring Cargo – od 101 490 zł
  • Fiat 500e – od 135 500 zł
  • Nissan Leaf Acenta – od 155 900 zł
  • Peugeot e-208 – od 156 600 zł
  • Renault ZOE – od 157 800 zł
  • Volkswagen ID.3 Pure – od 159 990 zł
  • Mazda M-X 30 – od 161 100 zł
  • Opel Corsa-e – od 163 500 zł
  • Mini Cooper SE – od 164 900 zł
  • Kia e-Soul – od 165 990 zł
  • Hyundai Ioniq Electric – od 166 400 zł
  • Kia e-Niro – od 172 000 zł
  • Citroen e-C4 – od 175 900 zł

Ubezpieczenie DEFEND Gap dla samochodów elektrycznych

Ochrona wartości pojazdu w przypadku kradzieży lub całkowitego uszkodzenia to główne zalety ubezpieczenia DEFEND Gap. Dzięki temu ubezpieczeniu, jeśli wartość twojego samochodu spadnie poniżej wartości zakupu z powodu wypadku lub kradzieży, ubezpieczyciel wypłaci różnicę pomiędzy wartością rynkową pojazdu a jego pierwotną ceną zakupu. Jest to szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych, które mogą tracić na wartości szybciej niż ich odpowiedniki na paliwo konwencjonalne, zwłaszcza w pierwszych latach eksploatacji.

W wielu krajach, w tym w Polsce, ubezpieczenie DEFEND Gap jest coraz bardziej popularne wśród właścicieli samochodów elektrycznych, którzy chcą zabezpieczyć swoją inwestycję. Warto dodać, że zakup ubezpieczenia DEFEND Gap na 5 lat może dawać dodatkowy spokój ducha w przypadku niespodziewanych zdarzeń. Kup samodzielnie na www.gaponline.pl

Pożary samochodów elektrycznych

Ostatnio pojawiło się wiele dyskusji na temat pożarów samochodów elektrycznych. Podczas gdy takie incydenty zdarzają się rzadko, są one szeroko nagłaśniane w mediach. Ważne jest zrozumienie, że wszystkie pojazdy, niezależnie od tego, czy są napędzane benzyną, czy energią elektryczną, są narażone na pożary w wyniku wypadków drogowych lub uszkodzeń.

Jednak baterie litowo-jonowe używane w samochodach elektrycznych mają specyfikę, która może sprawić, że pożary są bardziej intensywne i trudniejsze do ugaszenia w porównaniu z tradycyjnymi pożarami samochodowymi. Dlatego ważne jest, aby strażacy i służby ratunkowe były odpowiednio przeszkolone do radzenia sobie z takimi sytuacjami.

Podsumowanie

Elektromobilność stanowi ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonego i ekologicznego transportu. Chociaż istnieją wyzwania, takie jak koszty początkowe, zasięg i czas ładowania, korzyści dla środowiska i oszczędności w eksploatacji są znaczące. Inicjatywy takie jak “Program Mój Elektryk” w Polsce oraz rozwijająca się infrastruktura ładowania, w tym projekty takie jak sieć ładowarek Biedronki, przyczyniają się do promowania elektromobilności w kraju.

Nie czekaj, zadbaj o swoje bezpieczeństwo i komfort. Skorzystaj z formularza kontaktowego i skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci wybrać najlepsze ubezpieczanie OC + AC + GAP + Przedłużoną Gwarancję dla twojego samochodu z napędem elektrycznym.

Tomasz Oszczepalski

Menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branży ubezpieczeniowo-finansowej, w obszarach związanych z tworzeniem produktów ubezpieczeniowych. Od wielu lat reprezentuję firmę DEFEND Insurance w PL i regionie CEE.